onsdag 25 april 2012

utmaning

Helena och Vera skickade mig den här utmaningen! Kul. Svaren blev dock en mil långa. Håll ut.

1. Varför valde du just den/de hundraserna du idag äger?

Fascinerades i början av bullterrierns fantastiska yttre, det helgjutna. Det vackra äggformade huvudet och deras plirande blick. Envisheten, humorn och deras fantastiska personligheter gjorde sedan att jag skaffade min första, Herr Ivan och sen är de ju som smågodis....har man väl fått en så vill man bara ha flera!

2. Hur kom din hund in i ditt liv?

När vi skaffade Ivan för så där 100 år sedan så letade vi efter valp. Det föddes inte så många då och den vi skulle ha fått från en kennel visade sig vara döv. Ledsamheten var stor. Hittade en 1-årig hane som skulle flytta från sin kennel. Åkte dit med barnen och kärleken dem emellan kom direkt. Han är och har alltid varit en ganska loj kille med trasiga fötter och periodvis klarade han inte av mitt tempo. Aha, tänkte jag. Skaffar en till. Sagt och gjort men även den här gången så dog vår valp. Fick då kontakt med LL och hon är så fantastisk att hon ger oss Märta-Louise (då 1,5 år) på foder. Här fick jag min promenadkompis, min vilda skogsnymf. Min själsfrände. När Märta sedan parades och skulle ha sin första kull så vägrade hon äta när hon var borta hemifrån och det gjorde att vi hade hennes första valpkull här. Lycka!
På den vägen är det. Vera och Ruben från hennes andra kull stannade kvar här. Vera för att vi ville ha en tik. Skulle inte ha kvar två.... tills den Skallige insåg att han inte kunde skiljas från Ruben. Råttan kom för att dottern ville ha en liten hund.
Det här blev en novell...

3. Vilket är ditt starkaste minne tillsammans med ett djur?

Måste säga när Märta födde sin första kull. Den första lilla valpen satt fast och ville inte komma ut. När vi sedan lyckades få ut Herr Propp så grät jag och skrattade samtidigt, lääänge. Valpningarna är speciella och fantastiska. En ynnest att få vara med.

4. Hur mycket tid spenderar du framför en dator per dag?

Använder datorn i jobbet men allt som allt blir det nog inte mer än ca 2 timmar/dag.

5. Om du får välja vem som helst i hela världen att bjuda hem på middag, vem bjuder du då?
Åh, det finns så många som jag vill bjuda hem.... och några som jag hade velat bjuda om de hade levt fortfarande..... Kan inte välja bara en.

6. Vad bjuder du på då?

Jag hänger upp mig på en maträtt i taget och kan äta den i evigheter eller tills jag fastnar för nästa maträtt. Just nu bjuder jag på pasta med snaskiga såser och massor av parmesan. Men jag är en rackare på att laga oxfilé med rostade rotsaker ....får nog bli det.

7. Har du någon idol?

Min mamma.

8. Om du var tvungen att medverka i en dokusåpa, vilken hade du då valt?

Robinson eftersom jag inte har så stor matbehov. Glömmer ofta bort att jag är hungrig.

9. Vilket är ditt drömjobb?

Veterinär eller psykolog.

10. Vad är det godaste du vet?

Kaffe, semlor, chokladsufflé, pringles chips, parmesanost, broccoli, pesto, kanelbullar och mjölk.....

11. Vilket är ditt bästa ordspråk?

Fantasi skapar mirakel....

Nu borde jag hitta på nya frågor och skicka vidare men datatiden tog slut och kvällsarbete kallar.....

1 kommentar:

  1. Riktigt kul att läsa dina svar!
    Men ännu roligare var inlägget ovan :-)
    Trevlig helg på dig!

    SvaraRadera